پویش اقتصاد:بر هیچکس پوشیده نیست که جنگ و‌نبردهای میان کشورها و بخصوص از نوع فیزیکی و منجر به خرابی و ویرانی یک فاجعه است و آثارش در سال های طولانی باقی می ماند و بر همه ارکان زندگی اثراتش باقیست.

 

این یک داستان ناخواسته نامیمون است که قرن هاست که گریبان بشر را گرفته است .جنگ ویرانی دارد و آنقدر خروجی های اقتصادی اجتماعی ناهنجار دارد که گفتن و نوشتن از آن هم قلب آدم را به درد می آورد.اما فرای این توصیف های حزن آلود و‌کلمات منفی یک سری هم درس هایی دارد که شاید در هیچ کتاب یا دانشگاهی نتوان آنها را آموخت که بخشی از آن را می توان در سطور ادامه یافت یکی از مهمترین آنها این است که باعث می شود بدانیم که در روزهای سخت جنگ این چرخ تولید است که دفاع را به گردش در می آورد و قدرت تکنولوژی و تولید می تواند دلیل برتری در میدان جنگ شود و این درسی است که در پسا جنگ کشورها را وامیدارد تا بیشتر از گذشته به سمت خودکفایی در تکنولوژی های جدید قدم بردارنددر روزها و سال های بعد از جنگ همان وحدت ایام جنگ را می توان در مسیر پویایی اقتصاد به کار برد و همان یکدستگی و یکرنگی را در لوپی راهنمایی کرد که نتیجه آن گسترش و پیشرفت اقتصادی یک کشور شود.هشت سال دفاع مقدس به ما درس هایی داد که شاید اگر آنها را نیاموخته بودیم اینک در موضع اقتدار و اینگونه استحکام نبودیم .ایران قبل از دفاع مقدس با ایران بعد از آن اصلا قابل مقایسه نیست.صنایع نظامی و غیر نظامی بعد از دفاع مقدس در راهبردهای مختلف آنقدر پیشرفت داشته اند که به وضوح مشخص است لاین های تولید صنعت تجارت بازرگانی و سیر صعودی نیل به تکنولوژی های مدرن درس هایی بود که از کمبودهای جنگ با عراق نصیب ما شدبازسازی کشور و الگوهای ساخت جدید بخصوص در صنایع پل سازی جاده سازی تونل سازی سد سازی نیروگاه سازی و …. همه نشأت گرفته از نیازهای آن دفاع مقدس بودحالا دوباره آتش جنگ برافروخته شده و‌کشور با همه سختی به پشتوانه مردم محکم ایستاده است و از خودکفایی های سابق استفاده می کند و کمبودهایش را لمس می کند تا در اولین فرصت این اتحاد و همبستگی را به سمت ساخت کمبودها نیل دهد. جنگ با اینکه نازیباست و زیانبار ومملو از بدی ها اما یک استاد تمام برای آموزش مدل های زندگی و اقتصادی آینده است.حضور مردم در پای مقاومت بعدها می شود حضور ملت در پای سازندگی و خودکفایی وشاید تنها نکته مثبت جنگ همین باشد. امروز هسته های مقاومت مردمی فردا می شوند تیم های ساختارساز برای آبادانی و رونق اقتصادی کشور .شاید هیچکس از جنگ و عواقب آن خوشحال نباشد که قطعا همین گونه است اما درس هایش را باید حرف به حرف کلمه به کلمه و جمله به جمله با طلا نوشت و حک کرد.ضمن آرزوی مغفرت برای همه شهدای عزیز و گرانقدر دفاع مقدس و جنگ در حال حاضر و به احترام خون مقدس این عزیزان باید وحدت و یکپارچگی را برای دوران پسا نبرد برای ساختن اقتصاد و رونق صنعت حفظ کنیم.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.